Aktualności

16 października 2019

Od dyskontu spożywczego po modowe marki premium. Cracovia Outlet szeroko definiuje klienta

Nowe reguły gry wymagają zastosowania nowych środków – mieszany model handlowy, połączenie centrum outletowego z parkami handlowymi, komfort komunikacyjny – pozwala na zwiększenie liczby potencjalnych klientów. Rośnie centrum Cracovia Outlet – o pierwszych najemcach i o profilu galerii portal PropertyNews rozmawia z Krzysztofem Gaczorkiem, prezesem KG Group, inwestorem projektu. 

 

PropertyNews: Czy w kontekście zakazu handlu w niedziele galerie nie są wręcz zmuszone do zmiany formuły działania? Czy miejsca zakupów stają się dziś miejscami spotkań, choćby wspólnego jedzenia? W jakim kierunku idzie myślenie o centrach handlowych i jak z zakazem radzą sobie outlety?

Krzysztof Gaczorek: Zakaz handlu w wybrane niedziele wpłynął na funkcjonowanie centrów handlowych. Jako miejsca częstych odwiedzin muszą one dostosować się do sytuacji, w której tylko jedna z niedziel w miesiącu daje możliwość zrobienia zakupów. Obiekty od dłuższego czasu funkcjonujące na polskim rynku zetknęły się ze zmianami już podczas prowadzenia działalności, dlatego muszą się dopasować się nowych realiów.

System zakupów w outletach jest nieco inny: najczęściej wizyta jest przemyślana i zaplanowana, rzadziej – spontaniczna. Na jedną wizytę klient poświęca zatem więcej czasu. Dlatego zakaz handlu w wybrane niedziele nie koliduje w istotny sposób z możliwością zaplanowania zakupów outletowych na inny dzień. 

Zauważalny jest też ogólnorynkowy trend optymalizowania zakupów. W związku z zamknięciem centrów w większość niedziel zmniejsza się łączna liczba wizyt w miesiącu, ale rośnie pojedynczy koszyk zakupowy. Klienci starają się podczas jednej wizyty zaspokoić jak najwięcej potrzeb. 

Jako inwestor Centrum Cracovia Outlet – inwestycji, która przygotowuje się do otwarcia na krakowskim rynku w 2021 r. – mamy możliwość dopasowania się do nowych realiów i wykorzystania obserwowanych trendów. Dlatego realizujemy swoją koncepcję od podstaw. Odpowiadamy na obecne zapotrzebowanie rynku, uruchamiając kompleks handlowy typu mixed-use, w którym w ramach jednej wizyty można będzie załatwić wiele spraw.

Cała strefa handlowa, skupiona na obszarze 150 000 mkw, będzie funkcjonować tak, żeby umożliwić klientom wygodne przemieszczanie się. Chcemy uzyskać efekt synergii, wzajemnego wsparcia kilku formuł handlu. Dlatego centrum Cracovia Outlet znajdzie się w otoczeniu innych obiektów. Oprócz centrum outlet na terenie strefy działać będą sklepy spożywcze, centrum fitness czy lokale gastronomiczne. Przewidujemy także ofertę rozrywkową oraz sklepy z artykułami wyposażenia wnętrz. 

 

Naszym celem jest optymalizacja zakupów podczas jednych odwiedzin. Dotyczyć ona będzie nie tylko dobranego miksu oferty handlowej, ale również komfortu korzystania ze wspólnej przestrzeni. Dlatego na terenie kompleksu handlowego pojawi się miejski przystanek autobusowy. Zaplanowaliśmy też przebudowę okolicznych dróg, tak by – wykorzystując dwa niezależne wjazdy – można było swobodnie dostać się do strefy handlowej. 

Cała koncepcja handlowa i architektoniczna realizowana jest tak, by obiekt spełniał wymogi współczesności. 

 

Jak prezentuje się dobór najemców w nowym, krakowskim centrum – jak wygląda w praktyce i od czego zależy?

Na dobór najemców wpływa wiele czynników, jednak najbardziej istotne jest dopasowanie oferty do przyszłego klienta. Dlatego ważne jest, by określić otoczenie i strefę oddziaływania centrum oraz poznać grupę docelową. 

Cracovia Outlet wraz z całym kompleksem handlowym będzie kierować ofertę do szerokiego grona odbiorców, od najmłodszych po seniorów. Będzie to zarówno klient z najbliższego sąsiedztwa, jak i ktoś, kto przyjedzie po produkty modowe w obniżonych cenach z drugiego końca miasta. W kompleksie handlowym przy Nowohuckiej każdy znajdzie coś ciekawego dla siebie – od dyskontowego sklepu spożywczego po marki modowe typu premium.

 

 

Pierwsi najemcy w Cracovii Outlet

Otwarcie centrum Cracovia Outlet planowane jest na pierwszą połowę 2021 r., ale obiekt już dziś może się pochwalić zaawansowaną komercjalizacją. Na swoje sklepy w centrum outlet zdecydowały się dotąd marki Guess, Volcano, Intersport, Vistula, W.Kruk, Diverse, Smyk czy Mohito, Reserved, House, Cropp w formule multibrandu LPP. To najlepsza rekomendacja dla innych marek, które rozważają krakowski obiekt w swoich planach rozwoju.

Na decyzję o dołączeniu do grona najemców centrum Cracovia Outlet oddziałuje wiele okoliczności. Jedną z ważniejszych jest dogodna lokalizacja centrum. – Lokalizacja centrum Cracovia Outlet ma dla nas duże znaczenie. Pozwala dobrze spenetrować lokalny rynek krakowski pod względem potrzeb klientów i odpowiedzieć na to zapotrzebowanie – mówi Waldemar Madajczyk, Vice President European Markets CEE & Russia operatora marki Guess.

Istotnym kryterium branym pod uwagę przy wyborze centrum Cracovia Outlet jest ponadto okoliczna infrastruktura mieszkaniowa. – W najbliższym sąsiedztwie centrum dynamicznie rozwija się infrastruktura mieszkaniowa. Powstają nowe osiedla, gdzie zamieszkują nowe grupy lokatorów. To dobra obietnica lojalnej grupy klientów – komentuje Marcin Rydz, pełnomocnik Zarządu ds. rozwoju i inwestycji W.Kruk.

 

Innym ważnym uzasadnieniem decyzji o wynajęciu powierzchni w centrum Cracovia Outlet jest mieszany model handlowy, pozwalający na zwiększenie liczby potencjalnych klientów. – Klientom coraz bardziej zależy na wygodzie, optymalizacji czasu i kosztu zakupów, a koncept połączenia centrum outlet z parkami handlowymi jest odpowiedzią na te potrzeby” – stwierdza Tomasz Koselski, prezes marki Volcano.

– Obecność dodatkowej oferty pozaoutletowej wpływa na wyższą częstotliwość odwiedzin w porównaniu z centrami outletowymi, które nie dają takiej możliwości. Przyjęty miks to sprawdzona formuła rynkowa, która pozwala uzyskać efekt synergii handlowej i lepiej spenetrować lokalny rynek potrzeb, zwiększając częstotliwość i komplementarność zakupów – przekonuje Piotr Mierzwa, dyrektor ds. Rozwoju Intersport Polska

– Atutem jest połączenie centrum outletowego z parkami handlowymi, które dopełnią całości i pozwolą w ramach jednej wizyty zrobić bardzo zróżnicowane zakupy – dodaje Waldemar Madajczyk.

Nie bez znaczenia dla firm, które otworzą swoje sklepy w centrum Cracovia Outlet, jest komfort komunikacyjny.

– Na terenie parku handlowego zaplanowano miejski przystanek autobusowy, który będzie niewątpliwym ułatwieniem komunikacyjnym dla gości centrum. Wpisując obiekt w lokalizację silnie skomunikowaną z miastem, deweloper zadbał o to, by system parkingu stanowił możliwie najbardziej komfortowe rozwiązanie dla zmotoryzowanych. Zostaną przygotowane dwa wjazdy od ul. Nowohuckiej, z możliwością skorzystania z miejsc na terenie obszernego parkingu naziemnego i podziemnego – zapowiada Marcin Rydz.

Ważna jest także obecność znanych i pożądanych marek modowych, które – oferując swoje produkty w cenach stale obniżonych o 30–70 proc. – będą idealnym magnesem dla klientów całego kompleksu. – Do wyboru centrum Cracovia Outlet zachęcił nas interesujący tenant-mix obiektu. Dołączamy do grona znanych, poszukiwanych marek. Jesteśmy pewni, że nasza oferta bardzo dobrze wpisze się w tę koncepcję – mówi Alicja Dąbek, Leasing Director z firmy Etos S.A., właściciela marki Diverse.